Jkult,  Mondo-cikkek

Különleges vasútvonalak és vonatok Japánban

A japán vasúti kultúra, a szuperexpresszek pontossága, tisztasága világszerte ismert. A híradások, beszámolók azonban hajlamosak csak a shinkansenre összpontosítani, Japán más különleges, vidéki vasútvonalairól és vonatjairól kevesebb szó esik. Ebben az összeállításban most a szerző személyes tapasztalatai alapján igyekszik bemutatni néhány a szigetországon belül is kuriózumnak számító vasútvonalat és szerelvényt.

Megszűnő és megmenekülő vasútvonalak

Furcsa lehet ezt leírva látni, de az igazság az, hogy gyakran azzal válik híressé egy-egy vasútvonal Japánban, hogy bejelentik: hamarosan megszűnik rajta a vonatközlekedés. A vidéki Japánban egyre inkább teret nyer a személyautóval történő közlekedés a vasút kárára, így időről-időre vasúti mellékvonalak bezárásáról szólnak a hírek. Így járt a Hiroshima és Shimane megyét belső, hegyvidékes tájakon összekötő Sankō-vonal, vagy a hokkaidói Sasshō-vonal egy része is. A bezárás hírére mindkét vasútvonal egyszeriben ismertté vált, és számos turista – köztük a cikk szerzője – döntött úgy, a megszűnés előtt szeretne még egyet utazni ezeken a vonalakon. A Sankō-vonal esetében a húsz méteres magasságban lévő, 116 lépcső megmászásával megközelíthető „égi megállóhely”, Uzui vált széles körben ismertté, míg az utóbbinál a végállomás, Shin-Totsukawa menetrendjére csodálkoztak rá sokan: az állomásról mindössze egy vonat indult.

Vannak ugyanakkor olyan vidéki vasútvonalak, amelyek innovatív megoldások segítségével elérték, hogy megmeneküljenek. Ilyen Wakayama megyében a Kishigawa-vonal, ahol azáltal, hogy a környék kóbor macskáját kinevezték állomásfőnökké, valamint a vonatokat és a végállomás épületét is „macskásították”, igazi turistalátványossággá varázsolták a környéket, és elkerülték a bezárást. Érdekes tervvel álltak elő a Shikokun található Asatō-vonal, Japán talán legszerencsétlenebb vasútvonalának üzemeltetői is. Az 1980-as években leállított vasútépítés eredményeképp csupán három megállóból álló vonal úgy igyekszik ide vonzani a látogatókat, hogy szerelvényeit vasúton és közúton is közlekedő kétéltű járművekre cseréli: a vonatok a sínekről lehajtva a tengerparti országúton folytathatják útjukat. A kétéltű járművek a tervek szerint idén debütálnak.

Különleges kirándulóvonatok

Tematikus, az adott régió jellegzetességeit felvonultató egyedi kirándulóvonatokkal Japán számos megyéjében találkozhatunk. Míg vannak külön pótjeggyel igénybe vehető szerelvények, gyakori az is, hogy a normál viteldíjon felül csak egy helyjegyet kell vennünk ahhoz, hogy utazhassunk egy ilyen különleges vonaton. Az egyik leghíresebb kirándulójárat az Akita és Aomori városa között közlekedő Resort Shirakami. Három különböző tematikájú vonat közlekedik ezen a néven, közülük talán a legjellegzetesebb a Bükkfa névre keresztelt, zöld szerelvény. A Resort Shirakamin utazva amellett, hogy gyönyörködhetünk a tájban, helyi finomságokat kóstolhatunk, vagy például shamisenelőadást és helyi nyelvjárásban előadott meséket hallgathatunk meg.

Szintén Aomori megyében üzemel Észak-Japán téli nevezetessége, a kályhás vonat. Az 1928-ban gyártott, retróhangulatú vasúti kocsikban a kályha mellett melegedve csodálhatjuk meg a hófehér tájat, miközben a vasúttársaság alkalmazottja szárított tintahalat sütöget, és a megyében készült almalével kínál minket.

Még északabbra, Hokkaidō szigetén találhatunk két torokko (csille) néven futó különleges járatot: a nyitott terű vasúti kocsikban utazva a nyári szellőben hűsölve járhatjuk be a kushirói lápvidéket vagy éppen a furanói levendulaültetvények környékét. Hasonló vonat közlekedett Abashiri vidékén is télen, ahol a jégzajlást lehetett megcsodálni az Ohotszki-tengeren (ld. Mondo 2018/04), ám ezt a szerelvényt lecserélték egy télies mintákkal matricázott, hagyományos vonatra, melyet Ryūhyō Monogatarinak, azaz „Jégzajlás-történetnek” neveztek el.

Kelet-Japánban, az Izu-félszigeten olyan vonattal utazhatunk, melyet a Japán XIX. századi megnyitását kiharcoló Perry kapitány fekete hajói ihlettek. Hogy miért? Mert a vonat Shimoda végállomásig közlekedik, és ez volt az egyik kikötő, melyet először megnyitottak az amerikaiak előtt.

Nyugat-Japánban, Toyama megyében hófödte hegycsúcsok lábánál és a gyönyörű tengerpart mentén közlekedik a japánok által Belmontának becézett, belül csodás faragványokkal díszített vonat. Teljes neve egy francia kifejezés: Belles montagnes et mer, vagyis „Szép hegyek és tenger”. Lényegre törő, ugye? Oszakából pedig egy pandafejjé maszkírozott gyorsvonaton utazhatunk Shirahamába, hogy meglátogassuk a pandacsaládot (ld. Mondo 2017/12).

Shikoku szigetén járva egy első pillantásra meglepő vonat jöhet velünk szembe. Pici, egykocsis dízelvonat, elölről nézve viszont mégis olyan, mintha az 1964-es, első shinkansen lenne. Ez Shikoku álszuperexpressze, a Hobby Train, amelyre felszállva egy kis vonatmakett-kiállítást is megcsodálhatunk az utastérben.

Animés vonatok

Japán nem is lenne Japán, ha nem jelennének meg a vasúti közlekedésben is az anime- vagy mangakarakterek. Vegyük először is az ország egyik leghíresebb kulturális exportcikkét, a Pokemont: a Tōhoku-régióban közlekedik egy a sárga villámegérrel bőségesen díszített Pikachū-vonat. A Pokevonatot a 2011-es nagy földrengés és szökőár okozta károk hívták életre: egyrészt azért itt közlekedik ez a járat, hogy a katasztrófa sújtotta területekre visszacsábítsa a turistákat, másrészt pedig hogy mosolyt csaljon az errefelé élők arcára.

A Pokemon-vonatnál Japánban jóval ismertebb a Gegege no Kitarō-vasútvonal és -vonat. A japán mondavilág ijesztő szellemeit, a yōkaiokat a középpontba állító manga- és animesorozat (ld. Mondo 2018/12) szülőatyja, Mizuki Shigeru a Tottori megyei Sakaiminato városában nevelkedett, ennek emlékére az egész városban, és az oda vezető Sakai-vasútvonalon is az általa megálmodott szörnyecskékbe botlik az ember. A vonalon az egyes karaktereket ábrázoló Kitarō-vonatok járnak, belül yōkaios üléshuzatokat és falmatricákat látunk, az állomások neveit pedig az animekarakterek szinkronhangjai mondják be. Még azok számára is nagy élményt jelenthet a Kitarō-vonatokon utazni, akik kevésbé ismerik Mizuki műveit.

Tottori megye Mizuki Shigerun kívül egy másik neves mangakát is szülöttei között tudhat: Aoyama Gōshō, a Conan, a detektív alkotója is ebből a megyéből származik. Az ő tiszteletére a Japán-tenger partján futó San’in-fővonalon Conan-vonat közlekedik. Hokkaidón utazgatva pedig a III. Lupin sorozat karaktereivel felmatricázott vonatokat láthatunk: a mű alkotója, Monkey Punch (Katō Kazuhiko) innen származott, ezért Kushiro és Nemuro városa között Lupin-vonatok közlekednek. Hasonló logika mentén Okayama megyében, az Inbi-vonalon Naruto-matricás szerelvényekre szállhatunk fel. Igen, Kishimoto Masashi erről a vidékről származik.

Láthatjuk, különleges vonatokból nincs hiány Japánban. A vasúttársaságok rájöttek ugyanis, hogy a vasútra nemcsak mint az utazás eszközére lehet tekinteni, de érdemes abba az irányba is elmozdulni, hogy az utasok célja maga a különleges szerelvényeken történő utazás legyen. Ez a cikk csupán egy kis szeletét mutatta be Japán vasúti érdekességeinek – aki Japánban jár, számos más tematikus, különleges vonatot is kipróbálhat.

A cikk eredetileg a Mondo Magazin 2020/08. számában jelent meg. Hornos Dániel: Különleges vasútvonalak és vonatok Japánban in Mondo Magazin 2020/08, p. 38-39.

A weboldalon sütiket (cookie-kat) használunk, melyek segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A honlap további használatához, kérem, engedélyezze a sütik használatát. További információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk. Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

Bezárás