Dorama,  Mondo-cikkek

Japán doramák és televíziózás a korona idején – Elmaradó műsorok, közönség nélküli tévéshow-k és az első karanténsorozat

Az eredeti tervek szerint ezen a két oldalon az utóbbi évtizedek legnézettebb japán sorozatáról, illetve annak 2020-as második évadáról olvashattatok volna. A koronavírus azonban áthúzta a tévétársaságok terveit, és jelen sorok szerzőjének cikkötletét is. Aktualitásként így most átnézzük, milyen hatással van a járvány a japán televíziózásra, valamint bemutatjuk a japán köztévé első karanténsorozatát is.

Doramakészítés a korona idején

A japán tévésorozatokat, ahogy korábban ebben a rovatban is említést tettünk róla, negyedéves etapokba csoportosítják. Ahogyan minden évben, az idén áprilisban induló negyedév sorozatait is már jóval előbb megtervezték a tévécsatornák, és február tájékán nyilvánossá is tették, milyen témákban, kiknek a főszereplésével indítanak doramákat tavasszal. Több nagy durranással is készültek az adók: áprilistól sugározták volna többek között a 2013-as, egy bankár küzdelmeiről szóló, Hanzawa Naoki című sorozatnak a második évadját, a Mondo 2019/04. számában bemutatott Kaseifu no Mitazono negyedik évadát, illetve az amerikai SUITS című sorozat japán remake-jének második évadát is. Ezeken kívül is számos izgalmas történetet láthattunk volna… ha nem szól közbe a koronavírus.

A japán tévésorozatokat általában nem forgatják le végig a sugárzás megkezdése előtt, hanem csak egy-két epizódnyi lépéselőnyben van a forgatás a tévés adáshoz képest. A nézettségtől függően olykor az is lehetséges, hogy egy sorozatot a tervezetthez képest egy-két epizóddal megrövidítenek vagy meghosszabbítanak. Idén február-március folyamán kezdődött (volna) a tavaszi sorozatok forgatása, ám ahogy a koronavírus egyre inkább terjedni kezdett Japánban, a tévéadók is lépéskényszerbe kerültek, hisz a forgatások során rengeteg embert kell mozgatni, és gyakran szűk helyen kell dolgozniuk.

Elsőként a TBS és a TV Tokyo jelentette be, hogy a vírus terjedésére tekintettel azonnal leállítja az összes sorozat forgatási munkálatait. Hogy a megítélésükön ne essék csorba, a többi nagy kereskedelmi adónak is reagálnia kellett erre, így a Nihon TV, a Fuji TV és a TV Asahi is sorra jelentette be, leáll a forgatásokkal. Áprilisban aztán a kormány elrendelte a rendkívüli állapotot is, ezzel végleg megpecsételődött a munkálatok sorsa. Több sorozatnál a hivatalos honlapon a kezdőidőpontot leváltotta a „hamarosan” felirat, néhány doramából pedig leadták az addig elkészült egy-két részt, majd megálltak, és régi műsorok ismétléseivel töltötték ki az adásidőt.

Jelen cikk írásának idején a japán szükségállapot május végéig van meghosszabbítva. Ez egyre nagyobb terhet ró a tévécsatornákra: mivel már megvan, milyen doramákkal készülnek a nyári szezonra, a jelenlegi sorozatok színészeit pedig csak erre az etapra „foglalták le”, nem megoldható, hogy egyszerűen elcsúsztassák a forgatást és a sugárzást. Voltak olyan színészek is, akik kifejezetten lemondtak minden munkát a járvány idejére. Így ebben a helyzetben még az is elképzelhető, hogy néhány dorama 1-2 epizóddal, befejezetlenül zárul, vagy pedig jövő évre csúszik. Egyes adóknak van azonban egy jolly joker a kezükben, mégpedig az elhalasztott tokiói olimpia. Az olimpia idejére ugyanis eredetileg nem terveztek tévésorozatokat, a halasztás miatt felszabaduló műsorsáv így viszont ideális lenne az elmaradó tavaszi sorozatoknak. Persze csak ha addig feloldják a korlátozó intézkedéseket…

Varietéműsorok a korona idején

Nemcsak a doramák, de a japán televíziózás egyik legmeghatározóbb műfaja, a varietéműsorok is megsínylik a koronakrízist. A varietéműsorok legtöbbje hetente jelentkezik új adással, ezért minden adásra szükséges valamilyen friss anyaggal előrukkolni, valamint vendégeket behívni a stúdióba, hogy az aktuális epizód elkészülhessen. A rendkívüli helyzetben azonban mind a külső forgatások, mind pedig a stúdióban zajló munka nagy része ellehetetlenült. Például a Nihon TV népszerű műsoránál, a Getsuyō kara yofukashinál (Hétfő késő esti show) az alábbiak történtek: márciusban még felvettek egy adást közönség nélkül, következőnek leépítették a sminkeseket, így már csak egy-két távoli képet láthattunk a műsorvezetőkről, miközben a hangjukat hallottuk; majd két adás helyett ismétléseket vetítettek; végül pedig a két műsorvezető telefonbeszélgetését adták adásba, illetve Skype-interjúkkal oldották meg a helyzetet. Ahogy látjuk, elég nagy a fejetlenség a varietéműsoroknál, de a fenti még a jobbik eset: van olyan adás, ami folyamatosan szünetel a járvány kitörése óta. Egyedül a hírműsorok és az infotainment műsorok vannak továbbra is adásban, de ez utóbbiaknál is igyekeznek a vendégek számát minimalizálni és a videotelefonos bejelentkezéseket előnyben részesíteni.

Az első karanténsorozat

A kialakult helyzet a japán köztévét, az NHK-t is váratlanul érte: reggeli telenovellájának, valamint az egész éven át sugárzott történelmi sorozatnak, a taiga doramának a forgatási munkálatait is le kellett állítania. Ők azonban igyekeztek megragadni a lehetőséget a nehézségekben, és leforgatták Japán első karanténdoramáját, pontosabban három külön történetet, amelyek teljes mértékben szociális távolságtartással, home office-ban dolgozva készültek. A műsor címe nagyon lényegre törő: „Ezekben az időkben megpróbáltunk készíteni egy új doramát”. A formabontó, új minisorozathoz sikerült több híres színészt is megnyernie az NHK-nek, így már csak azért is érdemes megnézni ezt a kísérleti karanténdoramát, hogy lássuk, a művészeknek hogyan sikerül átadniuk szerepeiket díszletek és bonyolult technika nélkül.

Az első történet főszereplője egy jegyespár, melynek férfi tagja Hawaiin dolgozik. Itt tervezték volna megtartani esküvőjüket, ám a koronajárvány miatt a menyasszony nem tudott elutazni. Esküvőjük napján Microsoft Teamsen, videobeszélgetésben rögtönöznek egy távesküvőt, ám beszélgetésük egyre komolyabb irányt vesz, és a jelenlegi helyzetben elgondolkodnak például azon, milyen családot is szeretnének a jövőben. A családfelfogásukban megmutatkozik a tipikus japán mentalitás is, de sok témájuk a világ bármely táján aktuális lehet.

A következő epizódban egy idős házaspárral ismerkedhetünk meg. A munkájával mindig elfoglalt férj egyszer csak különös hívást kap a számítógépén: a közelmúltban elhunyt felesége van a vonal túlsó végén. Az asszony elmondása szerint engedélyt kapott, hogy mielőtt a túlvilágra jut, a 49. napon felhívja férjét, és tisztázzon néhány dolgot. Ismét egy családi drámáról van szó, ám ezúttal a sztorinak nincsen köze a koronavírushoz; a korlátozó intézkedések itt csak a lehetőségét adják meg annak, hogy a főhősök párbeszéde a modern technológia segítségével valósuljon meg.

Az utolsó történet alapfelállása kissé elcsépelt: szereplőink testet cserélnek. Ami érdekessé teszi az egészet, hogy ebben a részben a színészek saját magukat alakítják. Színesíti a történetet az is, hogy a három ismert színész mellett a testet cserélő karakterek között van az egyikőjük macskája is. A művészek számára az jelentheti a kihívást, illetve a nézők számára a szórakozást, hogy egyik pillanatban egy ellenkező nemű embert, következő pillanatban egy macskát, később pedig egy azonos nemű, de teljesen eltérő személyiségű embert kell eljátszaniuk mindenféle maszk, díszlet és egyéb technika nélkül.

Láthattuk, hogy a koronavírus-járvány a japán tévéműsorok és doramák készítőit is nagy dilemmák elé állította. Senki sem tudja, mikor tud visszaállni minden a rendes kerékvágásba; illetve ha a válság elhúzódik, milyen, a karanténdoramához hasonló megoldásokra számíthatunk a japán sorozatok terén.

ADATLAP

Ima dakara, shinsaku dorama tsukutte mimashita
Hossza: 3×30 perc
Gyártó csatorna: NHK

A cikk eredetileg a Mondo Magazin 2020/06. számában jelent meg. Hornos Dániel: Japán doramák és televíziózás a korona idején – Elmaradó műsorok, közönség nélküli tévéshow-k és az első karanténsorozat in Mondo Magazin 2020/06, p. 32-33.

A weboldalon sütiket (cookie-kat) használunk, melyek segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A honlap további használatához, kérem, engedélyezze a sütik használatát. További információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk. Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

Bezárás