Anime,  Mondo-cikkek

Hercegnő a Holdról – Kaguyahime no monogatari – a Ghibli Stúdió új filmje

Úgy látszik, a Ghibli Stúdió 2013-ban turbó üzemmódra kapcsolt: egy évben két nagyszabású filmet is bemutattak, mégpedig a két rendező-óriás, Miyazaki Hayao és Takahata Isao jóvoltából. A Mondo tavaly decemberi számában már olvashattatok a hamarosan hazánkban is bemutatásra kerülő, Oscar-díjra is jelölt Miyazaki-műről, a Kaze tachinuról, most pedig itt az idő, hogy kielemezzük a másik 2013-as Ghibli-filmet, a Kaguyahime no monogatarit, és készítésének hátterét is!

Mese az Óperenciás tengeren is túlról

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy bambuszgyűjtő öregember. Csendesen éldegélt feleségével egy kis hegyi faluban, és mindennap járta a közeli bambuszligeteket. Ám egy nap különös dolog történt: az egyik bambusz törzsében egy aprócska hercegnőre bukkant, pont akkorára, mint az ujja. Óvatosan felemelte a törékeny pici lányt, hazavitte, és örömmel újságolta hitvesének, mi is történt vele. De ahogy átadta az anyónak a kicsi hercegnőt, az nyomban átváltozott egy szokványos méretű kisbabává, és egyből sírni is kezdett.

A házaspár úgy döntött, sajátjaként fogja felnevelni a kislányt. Azt viszont tudták, hogy nem egy hétköznapi gyermekről van szó, hiszen újabb megmagyarázhatatlan jelenségek történtek. A gyermek a megszokottnál sokkal gyorsabban növekedett – hamarosan gyönyörűséges ifjú leánnyá érett –, a bambuszgyűjtő öregember pedig díszes ruhákat és aranyat is talált a bambuszerdőben. Világossá vált számára: a gyermek egy igazi hercegnő, akit az Ég az ő gondjaira bízott. Egy ilyen előkelő hölgy azonban nem élhet ilyen szegényes helyen – gondolta az apó, és útnak indult, hogy a talált aranyat felhasználva a fővárosban hercegnőhöz méltó, nemesi rezidenciát keressen a lánynak. De vajon boldog lesz a vidéki szabad élethez szokott lány a szigorú előírásokkal teli zárt udvarban, a pompa és gazdagság közepette?

Egy ezeréves történet új köntösben

Nem hiába kezdtem a történet felvázolását úgy, mint egy népmesét, hiszen a Hold fővárosából a Földre jött hercegnő történetét elmesélő Taketori monogatari (A bambuszgyűjtő öregember története) Japán egyik legrégebbi meséje, pontosabban monogatarija (tradicionális japán epikai műfaj). Szerzője és pontos keletkezési ideje ugyan nem ismert, de a kutatások alapján a történet a 9. században íródhatott.

Takahata Isao már huszonéves korában elhatározta, hogy a japán irodalom ezen nagy remekét filmre viszi. Ő maga írta meg a forgatókönyvet, és sikerült megnyernie Hisaishi Joe-t zeneszerzőnek. (Hisaishit hajlamosak vagyunk elkönyvelni a Ghibli „házi zeneszerzőjének”, viszont ha megnézzük, Takahata filmjeinek ő még soha nem szerzett zenét, mindig Miyazakival működött együtt.) Az eredeti monogatariban megjelenő szereplők mellé új karaktereket is alkotott, ilyen például a Kaguyahimét az udvari etikettre nevelő, szigorú tekintetű nemes hölgy, vagy például a hercegnő gyerekkori barátja, Szutemaru. Ami a grafikát illeti, Takahata ismét nem a megszokott utat választotta, hanem előző filmjéhez, A Yamada családhoz hasonló megoldással egyedi színvilágot teremtett. Elsőre talán kicsit különösnek tűnhetnek az elnagyolt vonalak, a pasztellszínek, de annyi biztos, hogy a film hangulatához mindez tökéletesen illik. Azt, hogy Hisaishi Joe milyen csodálatos filmzenét komponált, talán le sem kéne külön írnom, hiszen az ő neve garancia a minőségre. Így tehát a réges-régi meséből a Ghibli műhelyében egy manapság is élvezhető, megható történet lett.

Kaguyahime bűne?

Talán a legfontosabb kérdés, ami a nézőben felmerülhet a film megtekintése után: mi volt Kaguyahime bűne? És mi az érte kapott büntetés? Japánban a film óriásplakátjain ugyanis a cím és a premier dátuma mellett mindenhol a következő reklámszöveg volt olvasható: „A hercegnő bűne és büntetése.” Ám a történetben semmi nem hangzik el bűnről, büntetésről. Így hát a premier után japán internetes oldalak kedvelt témája lett, mégis hogyan kellene értelmeznünk a bűn és büntetés kérdését a műben. Mint az a filmből kiderül, Kaguyahime a Holdról érkezett a Földre. Egy elmélet szerint a Hold maga volt a mennyország, Kaguyahime bűne pedig az volt, hogy a Földre vágyott, büntetésként pedig azt kapta, hogy meg kellett tapasztalja az e világi fájdalmat, szomorúságot. Mások szerint a hercegnő bűne az volt, hogy nem élt úgy földi életében, ahogyan igazán szeretett volna, büntetése pedig az, hogy vissza kellett térjen a Holdra akkor is, amikor már szívesen maradt volna a Földön. Megannyi elmélet kapott szárnyra, ami azt bizonyítja, a Ghibli-féle feldolgozás valóban elgondolkodtató lett.

Ghibli 2013

Decemberben már bemutattuk a Ghibli Stúdió másik tavalyi nagy durranását, Miyazaki Oscar-díjra is jelölt Kaze tachinu című alkotását. Nem titok, hogy eredetileg a stúdió a Kaze tachinut és a Kaguyahime no monogatarit egyszerre szerette volna bemutatni, így a Totoro és a Szentjánosbogarak sírja 1988-as bemutatója után 25 évvel ismét egyszerre lett volna látható a filmvásznon a két nagy mester két nagy műve. A Kaguyahimét később végül elhalasztották, így a duplapremier nem jött létre. Ennek ellenére akarva-akaratlanul is hajlamosak vagyunk összehasonlítani a két filmet. Valahogy úgy tűnik, hogy ezúttal a két rendező mintha egymás „szakterülete” felé kacsingatott volna. Miyazaki mindig is a fantázia, Takahata pedig a realitás mezején állt (a Pom Poko mondjuk kivétel), a Kaze tachinu és a Kaguyahime kapcsán viszont mintha felcserélődtek volna a szerepek. Azonban míg Miyazakinak nem igazán sikerült új filmjével megugrani azt a magas lécet, amelyet előző műveivel magának felállított, Takahata csodás filmet alkotott a tőle eddig nem igazán megszokott témában is. Mindazonáltal a Kaguyahime nem valószínű, hogy kasszasiker lesz. A hosszú munkafolyamatok összesen ötmilliárd jent emésztettek fel, az eddigi mozibevételek alapján pedig úgy tűnik, hogy végül a produkció nem fog nyereséget termelni. Talán betudható ez annak, hogy a Kaze tachinu bemutatása után mindenki Miyazaki visszavonulásáról beszélt, az állandóan Miyazaki árnyékában kullogó Takahata és műve háttérbe szorult. Pedig nagy valószínűséggel a Kaguyahime no monogatari Takahata Isao utolsó műve. A jelenleg 78 éves rendező ugyanis nyolc évig dolgozott a filmen (előző filmje a 14 évvel ezelőtt bemutatott A Yamada család volt), ne legyen igazam, de előrehaladott kora és lassú munkatempója okán nemigen számíthatunk már új filmre tőle. Ennek tudatában kimondhatjuk: a Kaguyahime méltó megkoronázása a Takahata-életműnek. Ghibli-rajongóknak kötelező, másoknak pedig… nos, nekik is! Nem fogtok csalódni!

Kaguyahime no monogatari
anime, 2013)
Rendezte: Takahata Isao
Stúdió: Studio Ghibli
Hossza: 137 perc

A cikk eredetileg a Mondo Magazin 2014/02. számában jelent meg. Hornos Dániel: Hercegnő a Holdról – Kaguyahime no monogatari – a Ghibli Stúdió új filmje, in: Mondo Magazin, 2014/02, p. 4-5.

A weboldalon sütiket (cookie-kat) használunk, melyek segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A honlap további használatához, kérem, engedélyezze a sütik használatát. További információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk. Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

Bezárás