Film,  Mondo-cikkek

A pap – Háború a vámpírok ellen

Vámpíros történetekkel lassan már Dunát lehetne rekeszteni: rengeteg anime, manga, film és könyv foglalkozik a vérszívókkal, mind más és más körítéssel, különböző történeteket írva köréjük. Ilyen A pap – Háború a vámpírok ellen is, ami egy koreai manhwa amerikai átirata, melyben a vámpírok ismét az egész világ létét veszélyeztetik.

Ősidők óta dúl a harc a két ellenséges faj, az emberek és a vámpírok között. Az emberek mindenféle módszerrel próbálták már elpusztítani őket, ám hiába: a vámpírok erősebbek, gyorsabbak és vérszomjasabbak voltak. A harc során az emberiség szép lassan a kihalás szélére sodródott, a vámpírok ellen pedig csak a zárt városok nyújthattak menedéket. Ezeket az erődített helyeket az Egyház védte, legerősebb fegyvereik, a papok segítségével. Ők végül az emberek javára fordították a küzdelmet, legyőzve a vámpírokat, akik feledésbe merültek – de ez koránt sem a történet vége…

Mentőakció klisékkel

Az előbbi infókat mind egy rövid kis animációból tudjuk meg a film elején, ami után rögtön ugrunk is valódi helyszínünkre, egy kietlen tanyára, ahol épp vacsorához készülődnek mellékszereplőink: Owen, Shannon (apuka és anyuka), valamint lányuk, Lucy. Az idillt vámpírtámadás szakítja meg: a családból csak Lucy marad életben, akit a szörnyek elhurcolnak. Eközben az egyik zárt városban főszereplőnk, a pap rója az utcákat. Antiutópisztikus táj ez: mindenfelé vastömegek, digitális gyóntatófülkék, sötétség; a kivetítők pedig csak azt zengik, hogy „aki az Egyház ellensége, az Isten ellensége is”.

Itt talál rá a papra Hicks, Lucy szerelme, aki elmondja neki, mi történt a városon kívül. A pap engedélyt kér, hogy távozhasson, és megkereshesse Lucyt, de a püspökök ezt nem hagyják, mondván, már nincsenek vámpírok, így lehetetlen, hogy ők rabolták volna el a lányt. Közlik a pappal, hogy ha elhagyja a várost, azt az Egyház elleni cselekedetnek tekintik.

Itt kezdődik a „mentőakció klisékkel”: természetesen a pap és Hicks elhagyja a várost, természetesen az Egyház továbbra sem látja a közelgő veszélyt, természetesen Lucyt nem lehet rögtön megtalálni, és természetesen családi titkokra és egy régi barát sorsára is fény derül… Ja, és a vámpírok mindig akkor támadnak, amikor épp csönd van, és már mindenki sejti, hogy itt valami gond lesz. A történetben tehát lenne fantázia, és a cselekményt is szépen ki lehetne bontani, sajnos azonban nem így történik. A film kiszámítható, sőt nagyon is az.

Vámpírok = nyálkás szörnyek?

Ahány vámpíros film, annyi fajta vámpír – mondhatnánk ki az alapigazságot, és ezt igazolja A pap is, ahol újból másfajta megközelítésbe kerülnek a vérszívó szörnyetegek. Igen, valóban szörnyetegek: felejtsük el a Twilight szépfiúit, a Vampire Knight bishijeit vagy az újabban népszerű romantikus vámpírregények főhőseit – itt nem esik egykönnyen szerelembe a vámpírokkal az ember lánya. Sőt, kimondhatjuk: A pap szörnyetegei nem is igazán nevezhetőek vámpírnak. Nyálkás, szem nélküli szörnyetegek, akik vért nem nagyon szívnak, helyette szétharapják áldozatukat; rovarokhoz hasonlóan királynőjük van, és kaptárban élnek. Ezek alapján tehát a Blood+ chiropteranjaihoz vagy a Hellsing zombijaihoz hasonlíthatjuk őket, de inkább még hozzájuk se. Talán az egyetlen közös vonás más történetek vámpírjaival az, hogy A pap vérszívói félnek a napfénytől, méghozzá azért, mert napfény hatására elégnek.

Megszokhattuk azt is, hogy a vámpíros történetek egy részében jelentős szerephez jut az egyház. Nos, ez itt is így van, azonban az Egyház itt nem annyira vallási közösség, mint korrupt vezetők társasága – amikor főhősünk vámpírfenyegetésről beszél, egyszerűen kiátkozzák, majd ráküldik a többi papot.

Azonban a papra se úgy tekintsünk, mint a vallási közösség vezetőjére. Filmünkben a papok csak eszközök az Egyház és a püspökök kezében; csupán nagy erejű harcosok, akik az emberiség legfőbb fegyverei a vámpírok ellen.

Déjà vu és hiányérzet egyben

Talán A pap veszte lett a témája, hiszen van összehasonlítási alapunk: megannyi után bátran kijelenthetjük, hogy ez a film összességében véve, egész egyszerűen nem jó. Számos klisét vonultat fel, előre tudjuk, mi fog történni, a történet pedig sok helyen kidolgozatlan. Nem tudjuk meg, hogy az Egyház miért nem hajlandó odafigyelni a vámpírtámadásokra (hatalom? pénz? vagy egyszerűen csak hülyék?), főszereplőink érzései sem kapnak túl nagy hangsúlyt. A jellemfejlődés és a mondanivaló hiányzik, az akció pedig nem kárpótol túlságosan: a 87 perc inkább hosszúnak, mint rövidnek tűnik. A legnagyobb hiba pedig talán az, hogy olyan érzésünk van a film nézése közben, mintha ezt az egészet már láttuk volna egyszer: semmi eredeti ötlet; szinte minden elem olyan, mintha innen-onnan szedték volna össze. Horrornak nem elég ijesztő, thrillernek nem elég izgalmas, az akciójeleneteket pedig már sokszor láttuk – máshol. Összességében véve: nem ajánlott, maximum egyszer (de lehet, hogy még az is sok).

Az alapanyag nem olyan rossz

A filmet egy koreai manhwából, Hyung Min-woo Priest című művéből adaptálták. Már ha lehet ezt adaptációnak nevezni, ugyanis mind a történetet, mind a szereplőket igencsak megváltoztatták az amerikai filmváltozatban. Eredetileg a Priest főszereplője egy Ivan Issacs nevű pap, aki a történet szerint eladta a lelkét a sátánnak, Beliálnak, hogy a tőle kapott erővel legyőzhesse a gonoszt. Eközben a bukott arkangyal, Temozarela szolgái azon mesterkednek, hogy felélesszék urukat. Az ő legyőzésük Ivan feladata, hogy így megmentse az emberiséget.

A Priest 1998-tól 2007-ig futott, és 16 kötetet ért meg, melyet az amerikai és a német Tokyopop is kiadott, így mindkét nyelven könnyen hozzáférhető. A manhwára – a filmmel ellentétben – érdemes rápillantani: aki szereti a sátános-hentelős sztorikat, annak kellemes kikapcsolódást nyújthat.

A pap – Háború a vámpírok ellen
(amerikai film, 2011)
Rendezte: Scott Charles Stewart
Szereplők: Paul Bettany, Cam Gigandet, Maggie Q
Hossza: 87 perc
Forgalmazza: InterCom

Priest
(manhwa, 1998-2007)
Szerző: Hyung Min-woo
Hossza: 16 kötet
Elérhető: angolul és németül (Tokyopop)

A cikk eredetileg a Mondo Magazin 2011/10. számában jelent meg. Hornos Dániel: A pap – Háború a vámpírok ellen, in: Mondo Magazin, 2011/10, p. 2-3.

A weboldalon sütiket (cookie-kat) használunk, melyek segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A honlap további használatához, kérem, engedélyezze a sütik használatát. További információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk. Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

Bezárás